Friday, October 7, 2011

Di Gantung Tak bertali

Pada awalnya, Z (bukan nama sebenar), 29, menjadi orang tengah dalam hubungan percintaan rakan karibnya dengan suami, H (bukan nama sebenar). Namum, dek kekerapan berhubung menyebabkan terbit bibit cinta antara mereka berdua.

"Bukan aku cuba mengkhianati kawan baik sendiri tapi mungkin sudah takdir Allah, jodoh saya dengan dia. Walaupun singkat, namun itu ketentuan yang pahit harus aku hadapi," katanya membuka cerita.

Perkenalan bermula ketika Zuraini di Tingkatan Dua, tapi hubungan antara mereka menjadi semakin serius apabila Zuraini memulakan pengajian di peringkat matrikulasi.

"Di awal percintaan, tiada masalah yang timbul cuma dia bukan lulusan universiti dan hanya bekerja biasa menyebabkan wujud tentangan daripada keluarga terutama kedua ibu bapa saya.

"Bukan tidak pernah cuba meninggalkan dia tapi rasa sayang mengatasi segala sehingga menyebabkan saya mencuba pelbagai cara untuk meyakinkan ibu bahawa dia pilihan terbaik," katanya.

Pernah hubungan putus seketika tapi apabila Zuraini memulakan kerjaya sebagai pendidik di ibu kota, hubungan mereka kembali terjalin.

Pujukan demi pujukan akhirnya menyebabkan hati ibu Zuraini lembut dan akhirnya dengan restu ibu bapa, kedua mereka bernikah pada Disember 2007.

"Di awal perkahwinan, segala-galanya indah belaka. Hidup kami bahagia malah suami juga melayan saya seperti seorang puteri," katanya tersenyum pahit.

Bagaimanapun, suatu hari, pergaduhan besar meletus apabila suami mengetahui Zuraini menjadi penjamin pinjaman kereta kakaknya secara diam- diam.

"Saya pernah minta izin dia untuk jadi penjamin kakak tapi dia tidak benarkan. Cuma saya sendiri tidak sampai hati hendak menolak permintaan kakak kerana dia selalu menghulurkan wang belanja untuk saya sewaktu belajar di Universiti Sains Malaysia (USM) dulu.

"Pergaduhan berlarutan dan tidak pernah berakhir, semua gara-gara sikap suami yang seolah-olah tidak dapat menerima takdir, kerjaya saya lebih baik daripadanya. Malah, segi gaji juga terlalu jauh perbezaan," katanya.

Di dalam pahit mengharungi kehidupan berumah tangga dengan seorang suami yang tidak matang, Zuraini hamil anak pertama dan ketika sedang berpantang, suami mengirim kiriman khidmat pesanan ringkas (SMS) menceraikannya.

"Suami bagaimana sanggup menceraikan isteri ketika masih di dalam pantang? Bagaimanapun, tidak sampai sebulan, dia ingin rujuk kembali kerana menyesal.

"Memikirkan anak yang masih kecil, saya bersetuju rujuk kembali tapi malang nasib saya kerana tidak sampai setahun, dia berubah menjadi lelaki panas baran malah pandai pula main perempuan," katanya.

Menderita hidup bersuamikan lelaki tidak matang, panas baran malah pernah kerana isu remeh, suaminya bertindak mengejarnya di dalam rumah dengan pisau di tangan.

"Semuanya kerana tindakan saya membawa diri untuk menenangkan fikiran selepas mendapat tahu kecurangannya tapi memikirkan dia masih suami, saya keluar dengan izinnya. Isu bertambah serius apabila suami mendapat tahu saya meninggalkan anak di Tanjung Karang.

"Saya berbuat begitu kerana tidak mahu anak melihat kami selalu bergaduh tapi amarahnya menggila sehingga dia sanggup bertindak mengejar saya dengan pisau," katanya sebal.

Mujur Zuraini sempat berlari keluar menyelamatkan diri tapi suami seperti hilang akal, menelefon dan mengugutnya kembali ke rumah atau diceraikan buat kali kedua.

Pernah juga dia dipukul kerana suami cemburu melihatnya membeli barangan rumah. Habis dirosakkan barangan itu dan seluruh dinding rumah juga turut diconteng dengan kata cacian.

Penderitaan begitu menekan perasaannya. Fizikal dan mental sama-sama terdera lantas selepas berfikir sedalam-dalamnya, Zuraini meminta pendapat keluarga sebelum memohon fasakh.

Kes fasakh Zuraini sekarang sedang dibicarakan di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur dan masih belum selesai kerana Hafizudin berkeras tidak mahu melepaskannya manakala hak penjagaan anak sedang diusahakan Zuraini.

"Aku terlalu inginkan bahagia tapi bukan dengannya. Di dalam hidup aku kini, hanya ada anak dan keluarga. Aku mohon pada Hafizudin, pulangkan hatiku kembali," katanya dengan aliran air mata. Apa kata pakar?

Pertahan hak ikut syariah

ANTARA isu yang timbul dalam kes minggu ini adalah membabitkan sikap panas baran suami yang mendera isteri secara mental dan fizikal.

Mengikut Seksyen Empat Akta Keganasan Rumah Tangga 1994, mahkamah boleh mengeluarkan perintah yang menghalang suami atau orang lain daripada menggunakan keganasan rumah tangga terhadap isteri dan anak-anak.

Dalam kes ini isteri boleh membuat laporan polis dan kemudian memohon perintah perlindungan interim daripada mahkamah bagi melindungi dan menjaga keselamatan diri isteri dan anak daripada keganasan atau penderaan yang berlaku.

Selain itu, sikap suami yang menceraikan isteri menerusi SMS adalah perbuatan tidak beradab dan tidak boleh dicontohi. Urusan perkahwinan, perceraian dan rujuk adalah suatu perkara penting dalam Islam. Jika pada awal perkahwinan dulu isteri dinikahi dengan cara baik dan terhormat, begitulah yang harus dilakukan untuk mengakhiri perkahwinan.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Kali Ke-55 yang bersidang pada 27 Julai 2003 membuat penelitian mendalam dan memberi pandangan mengenai hukum cerai menerusi SMS. Fatwa yang diputuskan adalah, talak dalam bentuk tulisan yang jelas daripada suami yang ditujukan kepada isterinya secara khusus seperti melalui faks, SMS, e-mel dan sebagainya adalah talak berbentuk kinayah dan sah jika disertai dengan niat.

Namun, haruslah diajukan kepada pihak berwajib iaitu mahkamah syariah untuk mensabitkan perceraian berkenaan.

Mengenai tuntutan fasakh Seksyen 52 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984, Zuraini harus membuktikan tuntutan perceraian itu jatuh di bawah salah satu kriteria dalam Seksyen 52.

Dalam hal ini, perbuatan suami yang mendera secara fizikal dan mental seperti mengejar dengan pisau, menggugut, merosakkan barangan dan menconteng rumah adalah dapat dilihat sebagai penganiayaan terhadap isteri berdasarkan peruntukan dalam seksyen ini.

Zuraini diharap tidak risau dan cuba membuktikan tuntutan dan dakwaan yang dilakukan sehabis baik di mahkamah, sehingga ke tahap yakin. Kuat atau tidak tuntutan cerai itu terletak pada cara pembuktian dari pihak yang menuntut perceraian.

Menurut perundangan Islam, beban pembuktian adalah ditanggung oleh pihak yang mendakwa (menuntut). Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud `keterangan (pembuktian) di atas pihak yang mendakwa dan sumpah (penafian) ke atas yang ingkar'.

Sehubungan itu, Seksyen 107 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah- Wilayah Persekutuan) 1984 memberi perhatian penuh kepada pihak isteri untuk menjaga kebajikan dan keselamatan isteri. Mahkamah mempunyai kuasa untuk menahan suami atau bekas suami daripada mengganggu atau menceroboh bekas isterinya ketika perbicaraan hal ehwal suami isteri yang masih belum selesai.

Sekiranya perintah ini tidak dipatuhi seseorang itu boleh dijatuhi hukuman kerana menghina mahkamah. Mengenai tuntutan selepas perkahwinan terutama berkenaan anak (hadhanah), Seksyen 82 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor menetapkan ibu adalah orang yang paling layak menjadi penjaga bagi anak kecilnya.

Siapa Lelaki Dayus Menurut Islam ?


Jika sebelum ini saya menulis dua artikel berkenaan aurat dan wanita. Saya juga telah mendedahkan satu email yang mengandungi artikel berkenaan bahaya nafsu lelaki dan sebagai pengetahuan am buat para wanita. Walaubagaimanapun, tidak memadai info-info tersebut tanpa menyentuh satu lagi bab yang amat berkaitan dengannya.
Bab berkenaan suami dan tanggungjawab mereka terhadap isteri mereka dan anak-anak perempuan mereka.

Puasa Sunat Syawal, Ganti & Ziarah


seni islam

Puasa sunat Syawal sememangnya amat popular di kalangan masyarakat kita hari ini. Dikesempatan ini saya suka menasihatkan semua yang ingin mengamalkan puasa sunat ini agar berhati-hati dari tipu daya syaitan yang kerap berjaya menjadikan seseorang individu yang berpuasa itu bermegah dan riya' dengan amalannya.
" kau , dah hari ker berapa dah?"
"aku dah 5 hari dah ni"
"esok aku raya (sunat syawal)"
Ini adalah antara kata-kata yang kerap didengari di bulan syawal ini.
Ia menjadi seolah-olah satu budaya untuk berlumba menamatkan puasa enam. Ia agak terpuji tetapi ia dicemari oleh habahan-hebahan yang dibuat tentang bilangan hari puasanya bertujuan melihat 'sapa lebih hebat?'.
Amat dibimbangi, tindakan ini bakal menghilangkan seluruh pahala puasa sunatnya. Kerana ia boleh menjadikan seseorang merasa riya, serta memperdengarkan amalan masing-masing yang sepatutnya di sembunyikan khas untuk Allah.
Ziarah & Puasa Sunat
Saya tidak nafikan ada yang terpaksa memberitahu apabila ada rakan yang ajak makan dan menziarahi rumah rakan. Tatkala itu, ia tidaklah terkeji dan masing-masing bertanggung jawab menjaga niat dan hati masing-masing agar tidak timbul perasaan tersebut.
Puasa sunat ini juga tidak sewajarnya menjadi penghalang menerima jemputan rakan-rakan yang membuat rumah terbuka.
Isu Keutamaan Antara Sunat Syawal & Qadha
Selain itu, satu isu yang kerap ditimbulkan berkenaan hal ini adalah tentang penggabungannya dengan puasa ganti ramadhan dan puasa yang mana satu lebih perlu diutamakan.
Jika ada yang bertanya manakah yang lebih baik di antara puasa sunat syawwal dan puasa qadha?. Jawapannya sudah tentu adalah puasa Qadha. Ini terbukti dari hadis Qudsi yang sohih
وما تقرب إلي عبدي بشيء أحب إلي مما افترضت عليه وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه
Ertinya : "..dan tidaklah hampir kepadaku seorang hambaKu dengan apa juapun, maka yang lebih ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardhu/wajib ke atas mereka, dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri mereka kepadaKu dengan mengerjakan amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya..." (Riwayat Al-Bukhari, no 6021)
Hadis tadi sebagai asas keutamaan, walau bagaimanapun dari sudut praktikal jawapannya mungkin berbeza menurut keadaan diri seseorang.
Maksudnya begini, jika seseorang itu perlu Qadha puasanya selama 30, berpuluh atau berbelas hari (kerana nifas atau haid yang lama di bulan Ramadan sebagai contoh) dan tubuhnya juga sihat dan di yakini masih kuat. Eloklah ia mengerjakan puasa sunat Syawwal terlebih dahulu di ketika itu . Ini adalah kerana waktu sunnat puasa Syawwal yang singkat berbanding Qadha (sepanjang tahun).
Bagaimanapun harus di ingat, walaupun waktu bagi puasa Qadha adalah panjang, kita tetap tidak pasti adakah kita mampu sampai ke tarikh itu atau ajal menjelang dahulu.
Seseorang yang mati sebelum mengganti puasa Ramadannya tetapi sudah berpuasa sunat Syawwal akan pasti bermasalah kerana ia dikira masih berhutang dengan Allah SWT.
Bagaimanapun seseorang yang mati setelah berjaya menggantikan puasanya tetapi tidak sempat berpuasa sunat Syawwal, pastinya tiada sebarang masalah pun, malah mungkin ia juga mungkin boleh mendapat pahala sunat syawal itu sekali. Berdasarkan sabda Nabi SAW
إن الله كتب الحسنات والسيئات ثم بين ذلك فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها فعملها كتبها الله له عنده عشر حسنات إلى سبع مائة ضعف إلى أضعاف كثيرة ومن هم بسيئة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها فعملها كتبها الله له سيئة واحدة
Ertinya " ... barangsiapa yang beringinan melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya, telah di tuliskan oleh Allah baginya pahala penuh, maka jika ia beringinan dan kemudian melakukannya, di tuliskan 10 pahala sehingga 700 kali ganda.." ( Riwayat Al-Bukhari, no 6010)
Kita harus memahami bahawa darjat puasa Qadha adalah lebih tinggi dan tanggungjawab bagi menunaikannya adalah jauh lebih besar dari sunat Syawwal, ini kerana puasa qadha adalah puasa wajib dan merupakan ‘hutang' ibadah dengan Allah berbanding puasa syawwal yang hanyalah sebagai tambahan pahala.
Isu Gabung Sunat & Qadha
Isu menggabungkan puasa qadha dan syawal sememangnya amat popular, pandangan ringkas saya adalah seperti berikut :-
Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana sepengetahuan saya tiada dalil yang specifik membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya.
Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi SAW dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.
Malah terdapat juga hujjah-hujjah yang menyebabkan pandangan yang yang mengharuskan penggabungan ‘qadha dan ganti' itu dipersoalkan, iaitu :-
1. Jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qadha (yang wajib) dengan puasa syawwal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat, seperti gabungan solat isyak dengan terawih, atau subuh dengan ‘tahiyyatul masjid' atau dengan solat sunat fajar, atau solat jumaat dengan solat sunat ‘tahiyyatul masjid'. Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam ibadah wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardhu subuh campur istikharah dan lain-lain.
2. Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa'dy (ex-Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka. Wallahu a'lam.
3. Tindakan A'isyah r.a yang melewatkan Qadha pula boleh di jadikan hujjah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qadha dan Syawwal. Maka inilah yang terpilih sepatutnya. (tidak gabungkan kerana Aisyah r.a tidak menggabungkannya) . Aisyah menyebut :
كأن يكون عليّ الصيام من شهر رمضان فما أقضيه حتى يجئ شعبان
Ertinya : Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya'ban" ( Riwayat Muslim, no 101)
4. Amalan wajib (qadha) memerlukan niat yang ‘jazam' (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkannya kepastiannya. Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja, adapun syawwal itu dipendam sahaja dengan harapan Allah menerimanya.
Bagaimanapun, ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat syawwal ini kerana tidak diniat dan tidak dilakukan sepenuhnya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal dari Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)
5. Malah ada pula yang berhujjah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu. Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad 'Aayish al-'Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awlawiyyat. Ini ada asasnya kerana berdasarkan hadith Nabi SAW
من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فكأنما صام الدهر
Ertinya: "Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)" (Riwayat Al-Bukhari, no 6502).
6. Kita dapat melihat penggunaan ‘fe'il madhi' iaitu ‘past tense' bagi puasa Ramadan, mungkin sahaja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadannya perlulah melengkapkan dahulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawwal.
7. Hujjah ulama yang mengharuskannya adalah hadith
" Sesungguhnya amalan itu berdasarkan kepada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan." (Riwayat Bukhari, no 1, 1/12)
Ia dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting, tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, contohnya seperti niat solat yang di cadangkan di dalam mazhab Syafie dimulakan semasa lafaz takbiratul ihram di sebut, jika tidak niat itu tidak dikira. (Rujuk Al-umm, hlm 78, cet Baytul Afkar; Rawdhah At-Tolibin, An-Nawawi, cet Baytul Afkar, hlm 103).
Justeru, niat juga ada displinnya dan tidak boleh dibuat sesuka hati di dalam ibadah.
Kesimpulan
Kesimpulan dalam yang mengutarakan perbincangan yang terbatas ini : Elok sangat tidak digabungkan dan elok sangat didahulukan yang wajib (qadha) daripada sunat (syawwal);
Pandangan yang membolehkan saya anggap sebagai rukhsah "keringanan" bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya. Antara ulama yang membolehkan untuk menggabungkannya adalah beberapa ulama dari mazhab Syafie (Mughni al-Muhtaj, 1/602), Assembly of Muslim Jurists in America (AMJA), Syeikh Atiyyah Saqar, panelis fiqh Islam online.net dan beberapa yang lain.
Sekian

KUMPULAN DONGENG BAHASA INDONESIA TERBARU

Asal Mula Rumah Siput Dahulu kala, siput tidak membawa rumahnya kemana-mana… Pertama kali siput tinggal di sarang burung yang sudah di...